Brands of Plants, een initiatief van samenwerkende kwekers met plantconcepten voor tuincentra, breidt met ingang van heden uit met een nieuwe deelnemer: Opti-flor. Deze kweker en product leader in kwalitatief hoogwaardige Phalaenopsis is een waardevolle aanvulling op de andere plantconcepten.
Opti-flor brengt een onderscheidend breed assortiment en productkennis in en Brands of Plants vertaalt dit met de expertise van Ruud Olsthoorn naar een succesvol tafelconcept bij Duitse tuincentra. Hierdoor kan deze doelgroep nu ook bij het orchideeënschap een onderscheidend aanbod presenteren, welke de omzet laat toenemen en de klanttevredenheid verder verhoogd.
Marco Hendriks van Opti-flor: “De belangrijkste reden voor de aansluiting bij dit initiatief is tuincentra te helpen ons assortiment optimaal te presenteren en zo het hoogst haalbare resultaat met onze producten te realiseren”. Brands of Plants is blij met deze uitbreiding. Ruud Olsthoorn: “Met de komst van Opti-flor naast de huidige deelnemers Air So Pure, Smit Kwekerijen, Stolk Brothers, Addenda en Miniplanten.nl is er weer een belangrijke productgroep toegevoegd waardoor tuincentra door middel van één aanspreekpunt een steeds groter deel van de plantenafdeling naar het volgende niveau kunnen brengen.
Na een jaar van uitgebreide voorbereidingen gaan Air So Pure, Smit Kwekerijen/ Eden Collection, Stolk Brothers, Addenda en Miniplanten.nl zich samen met exporteurs richten op het verder professionaliseren van de Duitse tuincentramarkt. Dit gebeurt onder de paraplu van Brands of Plants.
Doel van de samenwerking is het nog beter inspelen op de behoeftes van tuincentra, het optimaliseren van het schap en het activeren van de consument op de winkelvloer. Dit resulteert in een hogere doorloopsnelheid en minder derving.
David Stolk van Stolk Brothers: “Ik merk dat de consument blij wordt van een mooi schap. We bieden jaarrond fantastische producten. De realiteit is dat tuincentra niet altijd gelegenheid hebben het schap optimaal in te vullen en bij te houden. Er is behoefte aan individuele begeleiding om de concepten op de gewenste wijze op de winkelvloer te positioneren. Door op dit vlak samen te werken vullen we deze behoefte effectief en efficiënt in. We hebben direct contact met tuincentra en leveren maatwerkadvies.”
De concepten van de samenwerkende kwekers hebben zich de afgelopen jaren uitgebreid bewezen. Stuk voor stuk dragen ze bij aan een professionele schappresentatie van elk tuincentrum. Stolk: “We handhaven de individuele merknamen. Zij zijn immers allen succesvol, hebben een goede naamsbekendheid en zijn herkenbaar in het schap.”
Ook op de Nederlandse markt zijn de merken succesvol. Nicole Kester van tuincentrum Ockenburgh in Den Haag: “Wij hebben veel tafels staan met de betreffende productconcepten. Het voordeel is dat ons personeel de producten makkelijk en snel kan wegzetten. De kwaliteit is altijd goed en door uniformiteit ontstaat herkenbaarheid in het schap. Onze klanten waarderen dat. Het zijn onze bestverkopende tafels.”
Op dit moment heeft een viertal exporteurs de vijf topmerken volledig opgenomen in de webshop. Daar zijn de producten op merkniveau terug te vinden. De verwachting is dat in een later stadium het aantal exporteurs uitbreidt. Tuincentra kiezen zelf de exporteur voor levering van de concepten.
Ruud Olsthoorn (ook Duits sprekend) is namens de deelnemende partijen het gezicht en aanspreekpunt voor Brands of Plants. Zijn contactgegevens: +31(0)6-17986950 en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.